Indskoling, SFO og mellemtrin
Det har i skolens børnevilla været et fokuspunkt at højne samarbejdet mellem pædagoger og lærere, ligesom det har været opprioriteret at udnytte pædagogernes deltagelse i skoledelen på allerbedste vis.
Det har været et stort ønske at genskabe en stabil og tryg skolehverdag for vores indskolings- og mellemtrinselever. De mange udfordringer, som fulgte med corona-epidemien har på alle måder skabt grobund for, at skolens elever igen skal opleve en hverdag, som er tryg, genkendelig og systematisk. Vi har derfor i samarbejdet mellem pædagoger, lærere og ledelse vurderet og evalueret på, hvordan vi til stadighed skaber de bedste og mest trygge rammer for vores elevers læringsmiljø.
Skoleåret 2022-23 har heldigvis været stabilt, så vi igen har afholdt skolefest, forårskoncert mv. Skolerejsen for de yngste elever er blevet yderligere opdelt, så 0. og 1. klasse rejser sammen og de øvrige klasser rejser årgangsvis.
Trivselsmæssigt evaluerer vi løbende på tiltag og arrangementer i forbindelse med vores mødeaktivitet for relevante faggrupper. Trivsel er et fokuspunkt på skolen, og med ansættelse af en intern psykolog og prioritering af to trivselskoordinatorer evaluerer vi løbende på resultater, synlige effekter og muligheder for nye tiltag. God trivsel og god indlæring går hånd i hånd. Således evalueres elevernes trivsel også ved trivselsmålinger.
Fagligt evaluerer vi eleverne i dansk og matematik ved at benytte nogle af de standardiserede prøver, som findes til formålet. Fagudvalgene vælger evalueringsmaterialerne og laver ligeledes opfølgning og drøftelse på materialernes egnethed og brugbarhed. Faglærerne i andre fag vælger selv, hvilke metoder og materialer de vil benytte for at evaluere elevernes faglige formåen i deres specifikke fag.
Evalueringerne drøftes med henholdsvis læsevejleder og matematikvejleder, især hvor der er resultater, som giver anledning til bekymring for elevernes faglige udvikling, eller hvor resultaterne overrasker faglæreren. Sammen lægger de en plan for eventuelle indsatser i forhold til enkelte elever.
Forældrene er skolens vigtigste samarbejdspartner, og sammen med forældrene gennemgås resultaterne af de tests og evalueringer, som er foretaget. Ligeledes evalueres den daglige undervisning med fokus på elevernes faglige udvikling og arbejdsindsats, elevernes personlige udvikling og elevernes trivsel i det sociale samspil i klassen og på skolen generelt. Der holdes til dette formål to årlige skole-hjem-samtaler.
For indskolingen gør det sig yderligere gældende, at klassepædagogerne fra skolens SFO deltager i skole-hjem-samtaler. Forud for samtalerne gennemfører pædagogerne børnesamtaler for den måde at sætte et ekstra fokus på elevernes egne oplevelser og tanker om trivsel.
Derudover har vi, blandt andet som en del af skolens evalueringsværktøjer, arbejdet med en indsats omkring ”den røde tråd” i specifikke fag, herunder dansk og engelsk. Faglærerne evaluerer her løbende på, om eleverne har opnået mål og delmål, som er sat for emner og områder indenfor de enkelte fag. Den røde tråd er lagt, så den matcher Fælles Mål fra UVM.
Udskolingen
I det seneste år har evalueringen af den daglige praksis resulteret i, at der primært har været fokus på en tilbagevenden til en stabil og genkendelig hverdag efter Corona, og på en fortsat optimering af de fysiske rammer for undervisningsmiljøet.
Hos skolens ældste elever var kalenderåret 2022 næsten normalt med alt, hvad dertil hører. Corona blev hen over vintermånederne noget, som næsten alle fik, men som ikke satte sit præg på hverdagen. I forsommeren blev afgangsprøverne afviklet uden akutte aflysninger, men naturligvis med de centralt bestemte tilretninger som Undervisningsministeriet dikterede.
Alt i alt blev skoleåret 21/22 afsluttet virkelig fint. 8. årgang fik desværre aflyst prøven i madkundskab for 3. år i træk. Det er således ikke, siden fagets afgangsprøve blev indført i grundskolen, lykkedes os at have elever til prøve i madkundskabslokalet. Lærerne i madkundskab ønskede dog at indhente værdifuld erfaring, og for at understøtte lærernes udvikling af den pædagogiske praksis, lod vi dem derfor afholde interne prøver, hvor de var censorer hos hinanden. Vi er således godt forberedt på, at vi endelig kan få hele vores 8. årgang til rigtige afgangsprøver i det obligatoriske valgfag i juni 2023.
I juli 2022 blev fire lokaler i Kreditforeningen renoveret med henblik på at forbedre undervisningsmiljøet. Lokalerne har tidligere fungeret som kontorer, og kontorerne blev parvis slået sammen til klasselokaler, da skolen overtog bygningen i 2015. Døråbningen mellem de tidligere kontorer var ikke ret stor, så lokalerne blev i daglig tale kaldt “dobbeltlokalerne”. Skillevæggen mellem de to tidligere kontorer kunne dog fjernes, og de i alt fire klasselokaler fremstår nu som store og langt mere regulære lokaler, og både elever og lærere er rigtig glade for dem. Vi har derudover et vedvarende fokus på frikvartersaktiviteter for de ældste elever, og der er i årets løb blevet købt aktiviteter og spil, som kan give eleverne noget at samles om i den mobilfrie skoletid.
I løbet af efteråret 2022 blev der etableret varmestyring i Kreditforeningen med henblik på et mere miljøvenligt og hensigtsmæssigt energiforbrug. Primo 2023 etableres desuden et centralt kaldeanlæg, og vinduerne på to facader i bygningen skiftes, da de gamle energimæssigt ikke er tidssvarende og generelt er slidte.
At corona ikke længere sætter dagsordenen har betydet, at vi har kunnet genindføre vores traditioner, hvor vi er samlet i større fora. I udskolingen kunne vi gå på juleferie mandag d. 19. december 2022, og kalenderårets sidste aktivitet var en fælles juleafslutning. Vi prøvede for første gang at holde afslutningen om aftenen, og det var et rigtig hyggeligt arrangement, men der er bred enighed om, at en juleafslutning skal foregå i Domkirken, hvilket vi gerne vil til juleafslutningen i december 2023.
Skolerejserne for udskolingsklasserne i efteråret 2022 blev gennemført uden problemer og Corona-reskriktioner. 10. årgang var i Prag, hvilket er en ny destination for årgangen, som tidligere rejste til Amsterdam. Skolerejserne er en vigtig del af skolegangen på VpR, da de bidrager med et fagligt input, men de sikrer først og fremmest et socialt fundament, hvorpå den daglige trivsel skal bygges. Set i lyset af de stigende priser og ikke mindst for at sikre, at samtlige forældre er i stand til at betale for rejserne, har vi besluttet, at 8. årgangs tur til København og 10. årgangs tur til Prag næste skoleår forkortes fra 5 til 4 dage. På rejsernes sidste dag tjekker man ud af hotellet om formiddagen, og om aftenen sætter man sig i toget i København eller i bussen i Prag og kører hjem. På den måde spares der en hotelovernatning uden, at turens formål og kvalitet påvirkes væsentligt. Når rejserne i efteråret 2023 er gennemført, evaluerer vi, så vi efterfølgende kan konkludere, om rejserne fortsat skal være på 4 dage.
Viborg International School
Skoleåret 2022-23 har været en tilbagevenden til normal hverdag uden covid19-restriktioner. Det har blandt andet betydet en tilgang af internationale elever igen. Der har været et stort fokus på trivsel og fællesskab både blandt eleverne men også i forhold til at genetablere de sociale netværk, som vores internationale familier har behov for i deres hverdag her i Danmark. Eleverne har fået en hverdag tilbage som er tryg, genkendelig og struktureret med en vedvarende opmærksomhed fra VIS-teamet på, hvordan vi skaber de bedste rammer for vores elever, der kommer med meget forskellige forudsætninger – både fagligt og sprogligt.
Med den overståede pandemi og et stabilt skoleår har det været muligt at gennemføre traditioner såsom skolefest, skolerejser, juleafslutning og ikke mindst assemblies, hvor alle de internationale elever samles og præsenterer noget af deres faglige arbejde. Disse aktiviteter giver mulighed for, at eleverne kan være sammen om gode og hyggelige oplevelser med deres undervisere. Tryghed, god trivsel og fællesskab er fundamentet for den faglige læring, og vi ønsker, at alle vores elever mærker dette i deres hverdag på skolen.
Der gennemføres løbende tests og evalueringer af vores elever i henhold til Cambridge-pensum og danskfaget. Resultaterne drøftes i lærerteamet, og såfremt der er brug for en ekstra indsats for at hjælpe en elevs fremskridt på vej, lægges der en plan for at løfte det faglige niveau. Danskfaget er delt i to niveauer: Dansk som førstesprog (med FP9 prøve) og dansk som andetsprog.
De internationale elever får udleveret et karakterblad tre gange om året, hvor der i fagene er en vurdering af elevens faglige resultater, indsats og evne til at strukturere og organisere det faglige stof.
Der afholdes en årlig klassekonference med alle undervisere (og pædagoger) omkring en klasse for at drøfte hver enkelt elev og få input fra hinanden. Det giver et godt helhedsbillede af hver elev og sikrer vidensdeling om eleverne og eventuelle opmærksomhedspunkter, der kan have faglig men også social eller personlig karakter.
Der afholdes skole-hjem-samtaler to gange årligt med primærlærerne. I de yngste klasser deltager også en pædagog fra SFO’en i skole-hjem-samtalerne. Lærerne i dansk som førstesprog deltager også i skole-hjem-samtalen for de elever, der har dansk som førstesprog.
For Viborg International School er der også nedsat et Advisory Board, som sikrer en direkte kommunikation mellem forældre og ledelse – men ikke mindst imellem de internationale forældre og bestyrelsen. Dette forum er meget givende og konstruktivt i forhold til den vedvarende udvikling, optimering og kvalitetssikring af det internationale skoletilbud i Viborg.